Tåg, tåg, tåg!
13 april: Från Avignon till Hamburg
Vilken tågdag! Vi hade förberett oss på att åka tåg hela dagen, för att komma hem till påsk, och det blev verkligen en hel tågdag.
Vi gick upp i ottan för att försöka få platsbiljetter på snabbtågen, men de var fulla. Det är ju påskvecka. Så vi fick kuska på med vanliga tåg, vilket i och för sig är trevligt, för då hinner man se mer. Och vägarna var vackra!
I Södra Frankrike var det ju full försommar, och alla fruktträd var i blom. Men fortfarande står vinstockarna utan blad, så på fält efter fält var det bara bruna pinnar.
Så småningom dök de snöklädda bergen upp, och alperna blev högre och högre.
I Schweiz åkte vi genom småskaliga jordbrukslandskap, med många djur på gårdarna. Alla träd hade ännu inte slagit ut, men ibland stod de ändå gröna av alla mistlar som hängde bland grenarna. Vitsippsskogar fanns det även här, och också rapsfält och liljor. Och många glador och falkar. Härligt! Och resan högt ovanför och utmed Genèvesjön måste ju vara en av de vackraste!
Våra tågbyten denna dag var snabba, men vi hann flera av dem bra. Fast sedan kom då det inställda tåget i Bern och ställde till det. Och så småningom även en rejäl försening, då de fick leta efter någon som sprang på spåren i Tyskland någonstans.
Korsord, Sudoku, mobilspel, äta….Rejält sena kom vi till slut fram till Hamburg, efter midnatt. Då var vi trötta, men tyckte ändå det skulle bli spännande att testa att sova på kabinhotell, för första gången.
14 april: Sista dagen
Så har vi då sovit på kabinhotell: cab20 i Hamburg. Nytt och modernt, med rum på drygt 4 kvadratmeter. Dusch i källaren, fast superfräscht. Och billigt!
Så utsövd man kan vara efter sex timmars sömn, gick vi till hauptbahnhofen, provianterade, och trängde oss på ett fullt tåg till Köpenhamn. En stund efter avfart hade vi, och dom flesta andra, hittat sittplatser, och då smakade en ägg-skinka-ost-sallad-tomat-ciabatta alldeles utmärkt.
Sen fördrev vi tiden och lät små händelser bli stora. T ex stålkonstruktionen Rendsburger Hochbrucke över Kielkanalen, eller när vi kom över i Danmark och kunde slänga munskydden.
Även när man tycker att tåget inte går så jättesnabbt susar man förbi bilarna på motorvägen bredvid. Och det gör inget om man skulle nicka till.
Igår var det currywurst på restaurangvagnen. Idag blev varsin röd med bröd hos pölsemannen utan Hovedbahngården i Köpenhamn.
Efter Helsingborg blev det fyra dryga timmar på ersättningsbuss, pga spårarbete, och när Pendeln tagit oss hem till Alingsås, kunde vi med appens hjälp göra en liten summering:
23 dagars tågluffade har gett: 1332 mil på 41 tåg. 33 besökta platser i 7 länder, 73 timmar på tåg, och en koldioxidbesparing på 90% jämfört med flyget.
Att resan gett oändligt mycket mer än så hoppas vi att ni, som följt bloggen, fått en liten bild av.
Kommentarer
Skicka en kommentar